Nu overspannen thuis, contract is beeindigd per augustus. Hoe aangeven bij de nieuwe werkgever/sollicitaties?

Momenteel ben ik overspannen thuis, dit ivm met onprettige werksfeer, nare spelletjes op de werkvloer, en een te hoge werkdruk.

Nu per augustus op zoek naar een nieuwe baan, ondanks dat ik ziek uit dienst ga. Ik vermoed namelijk dat mijn probleem opgelost is op moment dat ik bij een nieuwe werkgever aan de slag ga.
Wat zijn jullie adviezen op het gebied van hoe dit overbrengen tijdens een sollicitatie?
Sowieso geef ik aan dat ik op zoek ben naar een nieuwe uitdaging, en dat mijn vorige baan (1e fulltime baan) toch anders bleek na 1 jaar dan dat ik dacht.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je ziek uit dienst gaat kom je in de ziektewet. Met behulp van een reintegratieburo via het uwv kom je weer aan het werk. Zij zullen je goed kunnen adviseren. dat de werksfeer etc. onprettig zijn betekent niet automatisch dat een volgende baan goed bevalt. Ik ben een tijdje jobhopper geweest. Banen waar ik langer dan 6mnd. was was de werksfeer nooit fijn, al heb ik mijn laatste baan bijna 3jr gehad.

Antwoorden (2)

Een advies kan ik je geven: nooit negatief praten over een vorige werkgever in een sollicitatiegesprek.

Het 'overspannen thuis gezeten hebben' zou ik in zijn geheel weglaten in het gesprek, dan kom je misschien op voorhand over als een 'probleemgeval' en ziet de werkgever al de kosten van de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte voor zich.

En vermijd a.u.b. het woord 'uitdaging', dat woord wordt al te vaak misbruikt. Zowel door werkgevers ('Ik heb een uitdaging voor je' = er is een partij rotwerk in aantocht) als werknemers ('Ik ga een nieuwe uitdaging aan' = een baan met een salaris dat veel hoger is dan het huidige.)

Wat je ook van je vorige werk vond, probeer toch (desgevraagd) de positieve punten eruit te noemen, want ook die moeten er zijn geweest. Er moet immers een reden zijn geweest, waarom je voor je vorige werk hebt gekozen. Weet die reden te omschrijven. Als je zegt: 'Mijn vorige baan was anders dan ik dacht' kan de gesprekspartner denken: 'Had je je dan wel goed geïnformeerd? En weet je wel wat het werk inhoudt waarop je nu solliciteert?"

Misschien is het handig een sollicitatiegesprek te 'oefenen' met als tegenspeler de zogenaamde personeelsfunctionaris die 'advocaat van de duivel' wil spelen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus 1!!
allereerst een dringend advies, vertel de nieuwe werkgever dat je een nieuwe uitdaging zocht, dat de vorige baan erg leuk was, dat je eerst bijvoorbeeld naar het buitenland zou gaan (omdat je zo kort daar gewerkt hebt) , maar dat je toch iets nieuws zocht

vertel niets over problemen/overspannen thuis/nare werksfeer/ en hoge werkdruk.

waarom ? zodra je deze vervelende redenen en oorzaken aan je nieuwe werkgever vertelt, staan ze in jouw file en zou het zomaar kunnen zijn dat jij vanaf dat moment de naam hebt van moeilijk/slappe hap (niet tegen werkdruk kunnen) te zijn.

maakt het verhaal voor jezelf "op maat" zodat het voor jou goed aan voelt.

en eerst nog vakantie, probeer tot rust te komen!

Toegevoegd na 7 uur:
nog even ter aanvulling: ik heb jouw verhaal zelf meegemaakt en geloof me, je "goede"naam is zó weg, daar doe je niks aan, en het is voor altijd, niet terug te draaien (en dát is een ramp...).